5 prostych sposobów jak realizować postanowienia 24 komentarze


Chciałabyś być bardziej pracowita, wysportowana, zdrowsza, mądrzejsza, szczęśliwsza? Robisz listy zadań, przemian, postanowień? I co? Na postanowieniach się kończy, a zamiast pozytywnych zmian przychodzi poczucie własnego nieudacznictwa? Skąd ja to znam… Gdyby ktoś mnie zapytał czego w sobie nie lubię, w pierwszej piątce swoich wad wymieniłabym lenistwo. Lenistwo i mocno z nim związany słomiany zapał. Niestety, choć moja głowa przypomina fabrykę o wysokiej wydajności, pracuje non stop na zwiększonych obrotach i wypluwa pomysły całymi stadami, tak realizacja owych pomysłów przypomina źle zorganizowaną manufakturę, która rzadko który projekt potrafi doprowadzić do końca. Od lat próbuję zmobilizować się do działania, lepiej zorganizować, lepiej zarządzać czasem, więcej pracować, więcej się uczyć, uprawiać więcej sportów, ale zapału mi starcza na tydzień- dwa. I znów wszystko wraca do leniwej normy.

Zamiast przygotowywać kolejną listę zadań, których prawdopodobnie nigdy nie zrealizuję, postanowiłam przyjrzeć się powodom dlaczego wszystkie moje próby udoskonalania kończą się fiaskiem. I wiecie co? Chyba znalazłam swoje sposoby jak realizować postanowienia i polepszyć swoje życie.

5 prostych sposobów na realizację postanowień

Postaw na siebie

Większość moich dotychczasowych list zadań do zrobienia czy zmian do wprowadzenia dotyczyło rozmaitych aktywności- więcej postów na bloga, więcej nauki obcego języka, więcej sportu. Żelaznej dyscypliny nigdy nie udawało mi się długo trzymać, w końcu zawsze wygrywało lenistwo i zmęczenie (co zapraszało na salony rezygnację i poczucie własnej mierności). W końcu zrozumiałam, że nie dokładania kolejnych zadań mi potrzeba, a zastrzyku energii! Listę spraw do zrobienia zastąpiłam więc listą nowych zasad dla ciała i ducha:

Wstawaj wcześnie rano – wcześnie dla każdego znaczy co innego, ja postanowiam wstawać o 7:30, mimo że teoretycznie mogłabym spać do południa. Jednak jako, że budzika nie używałam na co dzień od ponad roku, wiedziałam, że jeśli wyrwie mnie ze zbyt głębokiego snu, po prostu go zignoruję (czyli wyłączę i przewrócę się na drugi bok). Dlatego zaczęłam od budzika ustawionego blisko godziny, o której z reguły sama się budzę i przestawiałam go codziennie o 15 minut. W ten sposób w krótkiem czasie i bez wielkiego wysiłku przestawiłam się na wstawanie o 7:30. Jeśli jesteś wyjątkowym śpiochem, a chcesz zmienić swoje nawyki, przestawiaj budzik nawet o minutę dziennie (to daje po miesiącu godzinę!). A po co wstawać rano? Przecież świat jest fascynujący, a każdy kolejny dzień niesie ze sobą tyle możliwości! Takie myślenie dodaje energii. Gdy budzisz się podekscytowana tym, co przynieść może dzień, wyskakujesz z łóżka z uśmiechem na ustach. A co się dzieje gdy przewracasz się z boku na bok przez kilka godzin bo „jeszcze 5 minutek, jeszcze chwilkę”? Czas przecieka ci przez palce i nic Ci się nie chce, na nic nie przebierasz nogami, stoisz (czy wręcz leżysz) w miejscu.

Zacznij dzień od kilkuminutowych ćwiczeń – nie musisz od razu biec maratonu przez śnieżne zaspy, 10 minut porannego rozciągania czy 50 przysiadów na początek wystarczy. Niech to się stanie twoją rutyną, twoją chwilą dla siebie. Poćwicz, odpręż się, myśl o swoim oddechu a potem hop pod prysznic! Ja zaczęłam od 10 minut rozciągania i brzuszków. Przy systematycznych ćwiczeniach forma rośnie bardzo szybko, zaczęłam więc dodawać kolejne ćwiczenia i tym sposobem już po trzech tygodniach ćwiczę rano 6 razy w tygodniu (mięśnie potrzebują również przerwy na regenerację, pamiętaj o tym) po 30 minut. Jak wybrałam ćwiczenia? Rozebrałam się do naga, popatrzyłam w lustro i zapytałam siebie samej zmiany w jakiej partii ciała przyniosą mi najwięcej radochy i na te partie ćwiczę. I wiecie co? Już widać efekty!

Zadbaj o swoją dietę – zapomnij jednak o zakazach i nakazach w stylu „żadnego alkoholu”, czy „będę jeść więcej warzyw”, sama dobrze wiesz, że to nie działa. Chcesz zmian? To pora na konkrety! Może zrezygnujesz ze smażonych potraw na śniadanie? Albo zaczniesz jadać śniadania? Może codziennie na drugie śniadanie wypijesz koktajl warzywny? Nie będziesz jeść po 20:00? Zrezygnujesz z czerwonego mięsa i białego pieczywa? Przestaniesz jeść chipsy? Możliwości jest mnóstwo, wybierz coś dla siebie i poczuj się lepiej wprowadzając do swojej diety małe, konkretne ulepszenia.

Już po kilku dniach od wprowadzenia tych prostych zmian (oczywiście trochę oszukiwałam na początku, ale w końcu zachowania te stały się moją rutyną), poczułam więcej energii, a nic tak dobrze nie radzi sobie z lenistwem jak odpowiednia motywacja (której mi akurat nie brakuje) i… dobre samopoczucie!

Postaw na konkrety

Gdy energii przybyło, a dzień dzięki porannemu wstawaniu się wydłużył, po raz kolejny przyjrzałam się swoim nigdy niezrealizowanym listom zadań, jednak zamiast po raz kolejny zastanawiać się czemu nie wypaliły, spróbowałam przywołać w pamięci sytuacje, w których próby ulepszania mojego życia zakończyły się sukcesem. Co się okazało? Że w moim przypadku skuteczna jest strategia małych, ale sprecyzowanych kroków. Że nie umiem zrealizować zadania określonego jako „będę więcej uczyć się francuskiego”, albo „będę więcej pisać na blogu”, czy „będę systematycznie odpowiadać na maile”, ale „zrobię dwa ćwiczenia z francuskiego dziennie”, „opublikuję na blogu minimum jeden wpis tygodniowo” czy „w każdy poniedziałek odpiszę na wszystkie maile” są jak najbardziej realne.

Wyznaczaj sobie małe cele

Chcesz więcej, szybciej, bardziej, ale czy wiesz po co? A może wiesz co („chcę awansować”, „chcę przebiec maraton”), ale nie wiesz jak? Wyznaczaj sobie cele, a drogę do nich dziel na małe, konkretne kroki. Uwierz mi, gdybym na swojej liście „TO DO” zapisała „zostanę dziennikarzem podróżniczym”, zapewne nigdy by się to nie zdarzyło, bo… nie wiedziałabym jak się za to zabrać. Cel „publikacja w Poznaj Świat”, czy „publikacja w Travelerze” dużo łatwiej zrealizować. Mierz wysoko, ale wyznaczaj cele, których realizacja jest w zasięgu twoich rąk- tu i teraz. Chcesz zostać kosmonautą? Super, więc najpierw chcij zaliczyć na 5 test z fizyki. Duże cele napawają strachem i demotywują, jednak gdy rozpiszemy je na małe, zwyczajne czynności, nagle okazuje się, że możemy osiągnąć wiele. Krok za krokiem.

Skup się na pozytywach

Zauważyłaś, że wybierając rodzaj ćwiczeń nie zastanawiałam się wyglądu jakiej swojej części ciała nie lubię, a zmiana w której przyniesie mi najwięcej satysfakcji? Niby to samo, a jednak zupełnie inaczej. Czytałaś moje podsumowanie 2015 roku, w którym wymieniłam wyłącznie pozytywne wydarzenia? Zauważyłaś, że próbując znaleźć swój sposób na realizację zadań skupiłam się na tych, które zakończyły się sukcesem, a nie na tych, których nie zrealizowałam (mimo że jest ich dużo dużo więcej)? Pozytywna motywacja jest dużo silniejsza niż negatywna, a w tej całej zabawie o której piszę, chodzi o to żeby dać sobie szansę na fajniejsze życie i większe zadowolenie z siebie,  a nie odwrotnie. Jak często ganisz się za porażki, małe potknięcia? Jak często myślisz o tym co ci się udało? No właśnie… Weź teraz kartkę i długopis i wypisz listę swoich małych sukcesów z ostatnich trzech miesięcy. Niech to będzie pierwsza udana szarlotka czy rozmowa z szefem o podwyżce, którą się tak bardzo stresowałaś. Wszystkie momenty gdy pokonałaś swoje słabości, gdy ciężko na coś pracowałaś, gdy zrobiłaś coś po raz pierwszy, udoskonaliłaś jakiś proces, wyciągnęłaś wnioski z wcześniejszego błędu. Jest trochę tego, co? Miło, prawda?

Nie bądź dla siebie zbyt surowa

Masz już listę wszystkich zmian, postanowień, zadań do zrobienia? To teraz skreśl połowę. I dopiero wtedy zaczynaj. Polecam, by to było jeszcze dziś. Powodzenia!


Podoba Ci się? Daj lajka, podaj dalej! Twoja rekomendacja bardzo mnie ucieszy.

Nie chcesz przegapić żadnego wpisu? Kliknij TU i zapisz się do newslettera!


O Aleksandra Świstow

Dziennikarka i socjolożka zafascynowana Azją, uzależniona od pisania pasjonatka podróży. Laureatka Travelerów National Geographic Polska w kategorii Blog Roku. Odwiedziła ponad 30 krajów, mieszkała w Chinach, Anglii i we Francji. W czerwcu 2015 ukazała się jej debiutancka książka "Laowai w wielkim mieście. Zapiski z Chin". 30 lipca 2015 roku ruszyła w podróż dookoła świata w poszukiwaniu nowego domu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

24 komentarzy do “5 prostych sposobów jak realizować postanowienia